Kártalanítás a törölt repülőjáratért

A járattörlések egyike a sok kellemetlenségnek, amelyekkel az utazás tervezése során szembesülhet. A járatkésésekhez képest a járattörlések még kellemetlenebbek, mivel általában az utolsó pillanatban, szinte váratlanul történnek. Szerencsére azonban vannak jól meghatározott szabályok, amelyek védik az utasok jogait. Bizonyos feltételek teljesülése esetén nem csak egy másik járatra van joga, hanem személyenként akár 600 euróig terjedő pénzügyi kártérítésre is jogosult lehet. Lássuk, mikor jogosult kártérítésre a törölt járatok miatt.

Mikor jogosult kártérítésre a törölt járatok miatt?

Az EU 261/2004 rendelete értelmében jogosultsága van akár 600 € kártalanításra, ha:

a repülőjárata kevesebb mint 14 nappal a tervezett indulás előtt lett törölve,
a repülőjárata az EU területén lévő repülőtérről indult vagy az EU területén lévő repülőtérre érkezett (ha az EU-ban székhellyel rendelkező légitársaság üzemelteti),
rendelkezett érvényes repülőjegyfoglalással, és
a repülés késéseért a légitársaság a felelős (nem lehet, mert kivételes körülményekről van szó).

Kompenzáció a törölt repülőjáratért – mire jogosult?

Amennyiben a légitársaság kevesebb mint 14 nappal a tervezett indulás előtt törölte repülőjáratát, az alábbi kártalanítással rendelkezik:

  • Teljes jegyár visszatérítése vagy átirányítás a célhelyre (alternatív repülőjárat).
  • Akár 600 € pénzügyi kártalanítás.
  • További jogok.

A teljes jegyár visszatérítésekor jogosultsága áll fenn, függetlenül attól, hogy mikor értesítették a repülőjárat törléséről. Tehát nem szükséges, hogy a repülőjáratot kevesebb mint 14 nappal a tervezett indulás előtt töröljék. A légitársaság alternatív visszatérítési lehetőséget is kínálhat Önnek (pl. utalvány formájában), de nem kötelező elfogadnia, és a légitársaság köteles a pénzt visszatéríteni. A nem az EU szabályozása alá tartozó járatok esetében a pénzvisszatérítés módja a légitársaság üzleti feltételeitől vagy az ország törvényhozásától függ, ahol a légitársaság székhellyel rendelkezik.

Az ár visszatérítése helyett a légitársaság alternatív repülőjáratot is kínálhat Önnek a célhelyére, a lehető legközelebbi időpontban.

Ha a repülőjáratát kevesebb mint 14 nappal a tervezett indulás előtt törölték, akkor a teljes jegyár visszatérítése és az alternatív repülőjárat mellett jogosultsága van akár 600 € pénzügyi kártérítésre is személyenként. A légitársaság csak akkor nem köteles a pénzügyi kártérítést fizetni, ha az alternatív repülőjárata a következő feltételeket teljesíti:

Letelem Törlésének Értesítése Alternatív Repülőjárat
14 nap vagy több Nincs pénzügyi kártérítésre
7 - 13 nap Az alternatív repülőjárat nem indulhat el legkorábban 2 órával a tervezett indulás előtt és legkésőbb 4 órával a tervezett érkezési időpont után érkezhet meg
kevesebb mint 7 nap Az alternatív repülőjáratnak legkorábban 1 órával a tervezett indulás előtt kell indulnia és legkésőbb 2 órával a tervezett érkezési időpont után kell megérkeznie

Milyen kártérítésre jogosult a törölt repülőjárat esetén?

Ha járatát kevesebb mint 14 nappal a tervezett indulás előtt törölték, az uniós rendeletek értelmében jogosult lehet személyenként legfeljebb 600 euró kártérítésre. A kártérítés összege a járat hosszától és az alternatív járat, az eredetileg lefoglalt járat késésétől függ. Az alábbi táblázat részletesebben szemlélteti:

Késéses járatpótlás
Távolság Kevesebb mint 2 óra 2 óra – 3 óra 3 óra - 4 óra Több mint 4 óra vagy nincs járat
Minden járat 1 500 km-ig 125 € 250 € 250 € 250 €
Európai Unión belüli járatok 1 500 km felett 200 € 200 € 400 € 400 €
Egyéb járatok 1 500 km és 3 500 km között 200 € 200 € 400 € 400 €
Egyéb járatok 3 500 km felett 300 € 300 € 300 € 600 €

Mint látható a táblázatban, amennyiben a légitársaság helyettesítő járatot kínál Önnek, és a célállomásra való késése kevesebb, mint két, három, vagy négy óra, a repülőtársaságnak jogában áll a pénzügyi kompenzációt 50%-kal csökkenteni a repülés hosszától függően.

Milyen további jogai vannak a járat törlése esetén?

Pénzügyi kompenzáció nem az egyetlen jog, amit a járat késésekor érvényesíthet. A kompenzáció mellett akár 600 euróig jogosult lehet további dolgokra is:

  • Étkezésre (általában ételutalvány formájában megfelelő értékben a repülőtéren), és
  • Szállásra egy hotelben.

A járat törlése önmagában kellemetlen esemény, különösen, ha a helyettesítő járat csak a következő napon érhető el. Ebben az esetben a légitársaságnak ingyenesen kellene biztosítania önnek szállást egy hotelben, beleértve az oda-vissza utazást a repülőtér és a hotel között. Ha a légitársaság ezt a követelést visszautasítja, önnek lehetősége van saját magának szállást találni és fizetni, majd később kérelmet benyújtani a légitársasághoz a költségek megtérítésére. Ha nem engedték felszállni a repülőgépre, és aggódik a túlfoglalás miatt, külön cikket készítettünk Önnek.

Kivételek - mikor nem igényelhet kártérítést a törölt járat esetén?

Amennyiben a járatát úgynevezett rendkívüli körülmények miatt törölték, a légitársaságnak nincs kötelezettsége pénzügyi kártérítést fizetni önnek. Vigyázat, a jegy árának visszatérítésére (vagy helyettesítő járatra) és az éjszakai késés esetén a szállásra mindig jogosult lesz. Tehát függetlenül attól, hogy rendkívüli körülményekről volt-e szó vagy sem. A rendkívüli körülmények csak a pénzügyi kártérítésre vonatkoznak. Ilyen például:

  • rossz időjárási viszonyok;
  • repülőtéri dolgozók vagy légiforgalmi irányítók sztrájkja;
  • repülési radarkészülék hiba;
  • vészhelyzetek;
  • rendkívüli események a repülőtéren (terrorista támadások, tüzek, sabotázs, bombafenyegetések);
  • politikai zavarok;
  • és más rendkívüli helyzetek.

Azonban nem minden esetben számít rendkívüli körülménynek. Például egy repülőgép technikai hibája többnyire a légitársaság felelősségének számít, így pénzügyi kártérítési igény keletkezik.

Vigyázat, a jegy árának visszatérítésére (vagy helyettesítő járatra) és az éjszakai késés esetén, mindig jogosult lesz, függetlenül attól, hogy rendkívüli körülményekről volt-e szó vagy sem. A rendkívüli körülmények csak a pénzügyi kártérítésre vonatkoznak.

Ha a légitársaság elutasította kártérítési kérelmét rendkívüli körülményekre hivatkozva, írjon nekünk, és megpróbáluk önnek kártérítést nyújtani minden esetben.

Kapcsolódó járat elmulasztása

Amennyiben a járatának késése a légitársaság hibájából következik, és ennek eredményeként nem tudott átszállni a kapcsolódó járatára, nem kell pánikba esnie. A légitársaságnak kötelessége gondoskodni önnek egy helyettesítő járatról a célállomásáig. Ne felejtse el, hogy a helyettesítő járat mellett jogosultsága van akár 600 €-ig terjedő pénzügyi kártérítésre is.

További információkért látogasson el a Kapcsolódó járat elmulasztása oldalra.

Mit tehet egy törölt járat esetén?

Fontos, hogy ne essen pánikba. Fényképezze le a beszállókártyáit, vagy mentse el a telefonjára. Próbálja meg megtudakozni az információs pultnál a járattörlés okát. Érdeklődjön a pultnál a lehetséges pótló járatokról. Ha a járattörlés megjelenik az indulási táblán, érdemes lefényképezni azt is. A járattörlés bármilyen bizonyítéka felgyorsítja az egész kártérítési folyamatot. Olvassa el, milyen jogai vannak ebben a helyzetben, és kérjen ellátást és szállásbiztosítást, ha az éjszakai késés folytatódik.

Vegye fel velünk a kapcsolatot űrlapunkon keresztül. Mi mindent elintézünk ön helyett, és a második napon elküldjük önnek a járattörlés miatt járó pénzt.

Hogyan töltsön ki egy járattörlés miatti kártérítési kérelmet?

A kompenzációs kérelem kitöltésének két módja van. Vagy megpróbálhat megegyezni a légitársasággal, és kártérítést kapni a törölt járatért. Vagy kitöltheti a Refundio.hu weboldalon található űrlapot, és ránk bízhatja az egész kártalanítási folyamatot.

Nem akarunk nyomást gyakorolni Önre, a mi szolgáltatásaink igénybevétele nélkül is kaphat kártérítést törölt járatáért. Felhívjuk azonban figyelmét, hogy a teljes kártalanítási folyamat hosszú időt vehet igénybe (akár 12 hónapot is), és nincs garancia a sikerre. Nem biztos, hogy könnyű tisztában lenni a törölt járat esetén megillető jogokkal, és azokat megfelelően megfogalmazni. Így előfordulhat, hogy még sok hónap elteltével sem kap kártérítést.
Ha száz megírott e-mail és a légitársasággal folytatott több hónapos tárgyalás rosszabb, mint a turbulencia a repülőn, akkor bízza ránk az egész folyamatot.

Mindössze öt perc alatt kitölti űrlapunkat, mi mindent megvizsgálunk, és még aznap felvesszük Önnel a kapcsolatot kártérítési ajánlatunkkal. Az összeget előre elküldjük Önnek, és 48 órán belül a számláján lesz. Nincs várakozás, nincs stressz, és ami a legfontosabb, biztos siker a kártérítés megszerzésében. Mert akkor is megkapja a pénzt, ha véletlenül elveszítjük a vitát a légitársasággal.

Kapjon akár 600 euró kártérítést járata késése vagy törlése miatt.

Miről szoktak leggyakrabban érdeklődni a törölt repülőjáratok kárpótlásával kapcsolatban?

A légitársaság helyettesítő járatot kínált fel nekem. Jogosult vagyok pénzügyi kártérítésre is?

Igen, a feltételek teljesülése esetén (lásd: Kártérítés törölt járat esetén - mire jogosult?) jogában áll nem csak a repülőjegy árának visszatérítésére vagy helyettesítő járatra, hanem akár 600 euró pénzügyi kártérítésre is személyenként.

Van-e jogosultságom repülőjárat törlés kárpótlására az EU-n kívüli repüléseknél is?

Igen. A kártérítésre jogosult az európai rendelet alapján, ha a repülése az EU területén lévő repülőtérről indult vagy olyan repülőtérre érkezett, amely az EU területén található, és ezenkívül a repülési járatot egy olyan légitársaság üzemeltette, amely az EU-ban székhellyel rendelkezik. Például repülés Prágából Dubajba és vissza Dubajból Prágába is, ha európai légitársaság üzemelteti (például Smartwings vagy Wizz Air). Az Emirates légitársaság által üzemeltetett Dubajból Prágába tartó repülés esetén az európai rendelet nem vonatkozik.

Repülőjáratomat rossz időjárás miatt törölték. Van jogosultságom kártérítésre?

Sajnos nem. Rossz időjárás rendkívüli körülménynek számít, amelyért a légitársaságnak nincs felelőssége. Tehát nincs jogosultsága pénzügyi kártérítésre, de a repülőjegy árának visszatérítésére vagy helyettesítő járatra, valamint szállásra vagy ellátásra igen, arra ne feledkezzen meg.

Az légitársaság elutasította a kártérítési kérelmemet rendkívüli körülményre hivatkozva. Mit tehetek?

Töltse ki űrlapunkat. Annak ellenére, hogy a légitársaság elutasította a kérelmét, megpróbáljuk kezdeményezni a folyamatot. A jövőben azonban egyszerűbb, ha azonnal kapcsolatba lép velünk, hogy elkerülje az ilyen helyzeteket.

A repülőjegyemet a munkáltatóm vásárolta, munka céljából repültem. Jogosultságom van a repülőjárat-törés kártérítésére?

Igen. Nem számít, hogy ki vásárolta a repülőjegyet, hanem hogy ki nevére szól, hogy az adott járattal repüljön. Tehát ugyanúgy jogosultsága van a kártérítésre, mint ha pihenés céljából repülne.

Melyik légitársaság törölte a járatát?

Összeállítottunk egy áttekintést a leggyakoribb légitársaságokról, amelyekkel utazásai során találkozhat. Mindegyiknél talál utasításokat arra vonatkozóan, hogyan kaphat kártérítést törölt vagy késett járat esetén.