Késik a gépe vagy törölték a járatát? Akár 600 euró kártérítést is kaphat. Tudja meg, hogyan!

Repült nemrégiben nyaralásra, vagy igénybe vette más okból a légi közlekedést, és váratlan késést vagy akár járattörlést tapasztalt? Ha igen, akkor a 261/2004/EK uniós rendelet alapján akár 600 euró kártérítésre is jogosult lehet. Hogy a lehető legjobban tájékozódjon, cikkünkben végigvezetjük Önt azokon a helyzeteken, amelyekben jogosult lehet kártérítésre a légitársaságtól. Tudja meg, mire jogosult, és hogyan juthat kártérítéshez.

A járatok megszakadása az uniós szabályozás szempontjából. Mire jogosult járatkésés vagy járattörlés esetén?

Az elmúlt években a légi közlekedés szinte mindenki életének szerves részévé vált. Bár mindenki szeretné megtapasztalni a problémamentes légi utazást, előfordulhat, hogy utazásai során repülési zavarokkal találkozik. A jelentős késések vagy akár járattörlések nagyban keresztülhúzhatják a terveit.

Az Európai Unió ezért intézkedéseket hozott az ilyen helyzetek megelőzésére, és ami még fontosabb, hatásuk enyhítésére. A 261/2004/EK uniós rendelet ezért meghatározza a kártérítésre és az utasok jogainak védelmére vonatkozó szabályokat a járat megszakadása esetén, legyen szó akár jelentős késésről, járattörlésről vagy a beszállás megtagadásáról.

Mikor és hogyan alkalmazandó a 261/2004/EK uniós rendelet?

A légitársasággal szembeni kártérítési igény akkor merül fel, ha

  • az Ön járatát törölték, és a légitársaság kevesebb mint 14 nappal korábban értesítette Önt a törlésről. A kártérítés ebben az esetben 250 és 600 euró között mozog. Az összeg a járat távolságától és a végső célállomás elérésében bekövetkezett késés hosszától függ.
  • az Ön járata több mint 3 órát késett a végső célállomáson való leszállás tervezett időpontjához képest. A késés hosszát a kártérítési igény szempontjából a menetrend szerinti leszállási időhöz viszonyítva számítják ki. A felszállási késés ezért nem releváns. Ugyanakkor a járat késését nem okozhatták „rendkívüli körülmények”, például kedvezőtlen időjárási viszonyok vagy a repülőtéri személyzet sztrájkja. A késedelmes járatokért járó kártérítés összege megegyezik a törölt járatokéval, szintén a célállomások közötti távolságtól függően.
  • a légitársaság személyzete megtagadta a beszállást (ezt nevezik túlfoglalásnak). Ebben az esetben ugyanolyan mértékű kártérítésre jogosult, mint törölt vagy késett járat esetén. Ez azonban nem vonatkozik a helyről való önkéntes lemondásra, ebben az esetben ugyanis Ön nem jogosult kártérítésre.
  • Ön az előző járat késése vagy törlése miatt lekéste a csatlakozó járatát. Utazásának azonban egy foglaláson, azaz a fuvarozó egy foglalási számán belül kell történnie. Arról, hogy ez pontosan mit jelent, valamint a csatlakozó járat lekéséséről további részleteket ebben a cikkben olvashat.

Hogyan tudhatom meg, hogy a járatomra kiterjed-e a kártérítés?

Járatkésés vagy -törlés esetén nem mindig jogosult kártérítésre. A kártalanítás egyik feltétele, hogy az Ön járata a 261/2004/EK rendelet hatálya alá essen. Tehát a járatának egy uniós repülőtéren kell felszállnia vagy leszállnia, és azt egy uniós székhelyű légi fuvarozónak kell üzemeltetnie.

Az alábbi táblázatban talál áttekintést:

Indulás Érkezés Légitársaság A 261/2004 szerinti követelés
Budapest München WizzAir Igen
Budapest Dubai Emirates Igen
Dubai Budapest WizzAir Igen
Dubai Budapest Emirates Nem

Az én járatom megfelel a követelményeknek. Hogyan kaphatok kártérítést a járatkésésért?

Ha járata késik vagy azt törlik, többféle módon is igényelhet kártérítést. Az egyik módja ennek, hogy közvetlenül és saját maga lép kapcsolatba a légitársasággal. Ebben az esetben meg kell keresnie a megfelelő űrlapot a légitársaság weboldalán, és kapcsolatba kell lépnie a légitársasággal az igényével kapcsolatban (lásd például ezt a cikket arról, hogyan kaphat kártérítést a Wizz Air).

Miután felvette a kapcsolatot a légitársasággal, meg kell várnia, hogy válaszoljanak Önnek. Ez több napot, hetet vagy akár hónapokat is igénybe vehet. Sajnos valószínű, hogy a légitársaság indoklás nélkül vagy kivételes körülményekre hivatkozva elutasítja a kártérítési igényét. Ebben az esetben megpróbálhatja újra felvenni a kapcsolatot a légitársaság ügyfélszolgálatával, vagy saját ügyvédet bízhat meg az ügyének intézésével. Az egész eljárás azonban hosszadalmas, ráadásul ha nem jár sikerrel, magas jogi és bírósági költségek merülhetnek fel.

Egy másik lehetőség, hogy igénybe veszi egy olyan cég szolgáltatásait, amely ezzel a kérdéssel foglalkozik. Ha szabadidejét kellemesebb tevékenységekkel szeretné tölteni, átadhatja ügyét szakembereknek, akik mindent elintéznek Ön helyett. Ügyvédeink napi kapcsolatban állnak a légitársaságokkal, és jól átlátják az egész folyamatot. Sokkal gyorsabban és sokkal nagyobb biztonsággal tudunk kártérítést szerezni Önnek a járata késése vagy törlése miatt, mintha az egész folyamatot saját maga csinálná végig. Ráadásul bizonyos esetekben előre is tudunk Önnek kártérítést ajánlani. Ez azt jelenti, hogy az összeget azonnal, várakozás nélkül megkapja a bankszámláján.

Ha szeretné igénybe venni szolgáltatásainkat anélkül, hogy aggódnia kellene bármi miatt, csak töltse ki a rövid űrlapunkat. Csapatunk azonnal felveszi a kapcsolatot a légitársaság képviselőivel, és megkezdi a kártérítés behajtását a késett vagy törölt járatáért.

A Refundio-nál csak 2023-ban több ezer utasnak segítettünk abban, hogy megkapja a neki járó kártérítést.

Szerezzen akár 600 eurót késő vagy törölt járat esetén.

Milyen összegre vagyok jogosult a járatom késése vagy törlése esetén?

A kompenzáció összege a célállomások közötti távolságtól és a késés hosszától függően változik. Az 1 500 kilométeres távolságig terjedő járatok esetében a kártérítés mértéke 250 euró. Az 1 500 és 3 500 kilométer közötti járatok esetében pedig a kártérítés mértéke 400 euró. Legfeljebb 600 eurót igényelhetnek azok az utasok, akiknek a járata egy uniós repülőtér és egy EU-n kívüli repülőtér között közlekedett, és szintén meghaladta a 3 500 kilométert.
A 3 500 km-t meghaladó járatok azonban mentesülnek a kártérítés alól. Ha egy ilyen járat 3 és 4 óra közötti késéssel érkezik meg, a légitársaság jogosult a követelés összegének 50%-os, azaz 300 eurós csökkentésére. Teljes, 600 eurós kártérítés csak akkor igényelhető, ha a járat 4 óránál többet késik.

A légitársaság elutasította a kártérítési igényt. Mit tehetek?

Ön saját maga akart kártérítési intézkedéseket hozni, felvette a kapcsolatot a légitársasággal, és azt a választ kapta, hogy nem jogosult kártérítésre? Ne aggódjon, ebben is tudunk segíteni. Szakembereink felmérik az Ön esetét, és elegendő bizonyítékot gyűjtenek ahhoz, hogy megpróbálják megcáfolni a légitársaság állításait, és mégis kártérítést fizessenek Önnek a lekésett járatért.

Szerezzen akár 600 eurót késő vagy törölt járat esetén.