Lássuk, mit mond a 261/2004-es uniós rendelet! A légi közlekedés a világ minden táján összeköti az embereket. Ha azonban a légi közlekedést járatkésések vagy -törlések zavarják, az jelentős kellemetlenségeket okoz az utasoknak. Nemcsak a hosszú várakozásról beszélünk a repülőtéren, hanem mindenekelőtt a meghiúsult tervek miatti frusztrációról.
E problémák megelőzése és az utasok jogainak védelme érdekében az Európai Unió kiadta a 261/2004/EK rendeletet. Ez a rendelet közös szabályokat állapít meg az utasoknak nyújtott kártérítésre és segítségnyújtásra vonatkozóan a beszállás megtagadása, törlés vagy késés esetén.
A 261/2004/EK uniós rendelet értelmében Ön a következő esetekben jogosult kártérítésre a Wizz Air-től:
A Wizz Air cégcsoportja négy fapados járatokat üzemeltető társaságra oszlik: Wizz Air Magyarország, Wizz Air Málta, Wizz Air Abu Dhabi és Wizz Air UK. Bár úgy tűnhet, hogy ez a tény nem releváns a kártérítési igény elbírálása szempontjából, ennek éppen az ellenkezője igaz. A kártérítési igényt az uniós rendelet alapján csak akkor lehet elbírálni, ha a járat az EU-ban található repülőtérről szállt fel vagy ott szállt le, és csak akkor, ha azt az EU-ban székhellyel rendelkező légitársaság üzemeltette. A légitársaság székhelye tehát fontos szerepet játszik annak megítélésében, hogy Ön jogosult-e kártalanításra.
Ezért készítettünk néhány mintahelyzetet a könnyebb átláthatóság kedvéért:
Ha járatát váratlanul törlik, jogosult a kifizetett jegy árának visszatérítésére, vagy a Wizz Air köteles alternatív járatot felajánlani Önnek. Erre mindig jogosult, függetlenül a járattörlés okától. Ugyanakkor jogosult lehet pénzügyi kártérítésre is. Ahhoz, hogy kártérítést igényelhessen a Wizz Airtől, két alapvető feltételnek kell teljesülnie:
További információért lásd a Refundio.hu weboldalon a Törölt járatért járó kártérítés című cikket.
Késedelmes járat esetén a helyzet hasonló, mint a törölt járat esetében. A légitársaság köteles frissítőt biztosítani Önnek a késő járatra való várakozás idejére (az ételre költött pénzt vagy a várakozás időtartamának megfelelő összegben visszatérítik Önnek, vagy a Wizz Air utalványt ad Önnek). Ha a járatára való várakozás éjszakára is elhúzódik, a Wizz Air köteles ingyenes szállodai elhelyezést biztosítani Önnek, beleértve az ingyenes repülőtéri transzfert is.
Ezen a kártérítésen felül Ön a törölt járatok esetében is hasonló pénzügyi kártérítésre jogosult. Ahhoz, hogy kártérítést igényelhessen a légitársaságtól, két feltételnek kell teljesülnie:
A járatkéséssel kapcsolatos kártérítési igényekkel kapcsolatos további információkért kérjük, látogasson el weboldalunkra. A csatlakozó járat lekésése miatti kártérítésről ebben a cikkben olvashat.
A kártalanítás összege a járat távolságától és a késés hosszától függően változik. Legfeljebb 1 500 km-es járatok esetében az utasok 250 EUR-ra jogosultak. Az 1 500 és 3 500 km közötti járatok esetében a kártérítés összege 400 EUR. A 3 500 km-nél hosszabb, uniós és nem uniós repülőtér közötti járatok esetében az utasok 600 EUR-ig terjedő kártérítést igényelhetnek.
A 3500 km-nél hosszabb járatok esetében azonban, ha a késés 3-4 órán át tart, a légitársaságnak jogában áll a kártérítést 50%-kal, azaz 300 euróra csökkenteni. Ön tehát csak akkor jogosult a teljes, 600 EUR összegű kártérítésre, ha a késés meghaladja a 4 órát.
Nem minden esetben fordul elő, hogy egy járat több mint 3 órát késik, és Ön jogosult pénzügyi kártérítésre. Azokban az esetekben, amikor a járat a légitársaságon kívül eső "rendkívüli körülmények" miatt késik, a légitársaság nem köteles kártérítést fizetni Önnek. Ide tartoznak az olyan helyzetek, mint a szélsőséges időjárási körülmények, biztonsági kockázatok, politikai instabilitás (pl. lázadás) vagy sztrájkok, amelyek befolyásolják a járat üzemeltetését. Ilyen esetekben a Wizz Air nem köteles Önnek kártérítést fizetni.
A kártérítésről mindig közvetlenül a Wizz Airrel lehet megállapodni a Wizz Air weboldalán keresztül. A légitársaság megvizsgálja a kártérítési igényét, és általában néhány héten vagy hónapon belül megküldi Önnek a döntésükről szóló dokumentumot. Sajnos gyakran előfordul, hogy a légitársaság elutasítja a kártérítési igényeket. Ebben az esetben előfordulhat, hogy a több hét várakozás ellenére sem ír jóvá a légitársaság kártérítési összeget az Ön bankszámláján.
Ha azonban nem szeretné idejét azzal tölteni, hogy bizonytalan eredménnyel e-mailezzen és próbálja elérni a Wizz Air ügyfélszolgálatát, átadhatja ügyét a szakértőinknek, akik mindent elintéznek. Kollégáink napi szinten kommunikálnak a céggel, így ismerik a teljes folyamatot. Ön rövid időn belül megkapja a kártérítés összegét, ráadásul a Refundio lehetőség szerint előre ki is fizeti a kártérítést. Az összeg így azonnal a számlájára kerül, méghozzá kockázat és várakozás nélkül.
Ha érdekli a kártérítés, csak töltsön ki egy rövid űrlapot, és utána nem kell aggódnia semmi miatt. Mi felvesszük a kapcsolatot a légitársaság képviselőjével, és kártérítést szerzünk Önnek, akár egyeztetés, akár bírósági megállapodás útján.
Nincs ok az aggodalomra! Ha a légitársaság megtagadta a kártérítést a megszakadt járatért, mi akkor is megpróbálunk segíteni. Ügyvédeink ingyenesen értékelik az utazása körülményeit, valamint, hogy a légitársaság miért tagadta meg a kártérítés kifizetését. A legtöbb esetben még akkor is kártérítést tudunk elérni ügyfeleink számára, ha a légitársaság elsőre elutasította a követelést. Azonban mindig jobb, ha először kapcsolatba lép velünk, hogy elkerülhessük ezeket a helyzeteket.
Tudta, hogy 2022-ben a Wizz Airnek volt a leghosszabb átlagos késése járatonként az Egyesült Királyságon belül? Az Egyesült Királyság Polgári Légiközlekedési Hatósága szerint a Wizz Air repülőgépei járatonként átlagosan 46 perc és 6 másodperc késést szenvedtek az Egyesült Királyságon és Észak-Írországon belül.