Kártérítés késő járat esetén

Mindenki azt szeretné, ha a vakáció zökkenőmentesen és problémamentesen telne. De mi van, ha kellemetlen helyzet áll elő egy késő járat formájában? Milyen feltételeknek kell megfelelnie annak, hogy jogosult legyen a kártérítésre egy késő járat esetén, és mekkora összegre számíthat? Az légitársaságnak meg kell térítenie ezeket a nehézségeket, legyen az pénzbeli kártérítés akár 600 €-ig, vagy szállással és ellátással. Nézzük meg a részleteket.

Mikor keletkezik jogosultság a kártérítésre?

Az EU 261/2004 rendelete alapján Ön jogosult kártérítésre akár 600 €-ig abban az esetben, ha:

az Ön járata a tervezett leszállási időhöz képest több mint 3 órát késett (a kártérítés szempontjából a késett indulás nem releváns),
az Ön járata egy uniós repülőtérről indult, vagy egy uniós repülőtéren szállt le (ha azt egy uniós székhelyű légi fuvarozó üzemelteti),
Ön érvényes repülőjegy-foglalással rendelkezett; és
a légitársaság felelős a késésért (nem lehet, mert kivételes körülményről van szó)

Milyen kártérítés jár önnek a repülőjárat késése esetén?

Amennyiben a repülőjárata több mint 3 órát késett a tervezett leszállási időhöz képest, jogosult pénzügyi kártérítésre a repülési távolságtól függően:

  • 250 € rövid repüléseknél, amelyek 1 500 km-nél rövidebb távolságra vannak;
  • 400 € közepes repüléseknél, amelyek 1 500 km és 3 500 km közötti távolságra vannak;
  • 600 € hosszú repüléseknél, amelyek 3 500 km-nél hosszabb távolságra vannak.

Azonban a 3 500 km-nél hosszabb repüléseknél, ha a késés 3-4 óra között van, a légitársaságnak lehetősége van a kártérítést 50%-kal csökkenteni, tehát 300 €-ra. Tehát a teljes 600 € kártérítésre csak akkor jogosult, ha a késés meghaladja a 4 órát.

Felajánlhat a légitársaság utalványt a kártérítés helyyett?

Igen, felajánlhatja. Az azonban már az Ön döntése, hogy elfogadja-e a kártérítésnek ezt a formáját. Ha a kompenzációt inkább a számlájára történő átutalással szeretné megkapni, akkor nem kell elfogadnia a névre szóló utalványt.

A légitársaságoknál bevett gyakorlat, hogy a jövőbeni járatokra utalványokat ajánlanak fel. Bizonyos esetekben ez előnyös lehet az Ön számára, de fontos, hogy tisztában legyen azzal, milyen jogai vannak, ha járata késik. Ha a felajánlott utalvány nem megfelelő az Ön számára, a légitársaságnak készpénzben kell kártérítést fizetnie Önnek. Ha elutasítják, ne habozzon kapcsolatba lépni velünk.

Mire lehet még jogosult a repülőjárat késése esetén?

A pénzügyi kártérítés nem az egyetlen dolog, amire jogosult lehet a repülőjárat késésekor. Az akár 600 eurós kártérítés mellett további jogosultságai is lehetnek, például:

  • Étkezési lehetőség (általában étkezési utalvány formájában, megfelelő értékben a repülőtéren).
  • Szállás egy szállodában.

A repülőjárat késése önmagában kellemetlen esemény, főleg, ha az éjszakába nyúlik. Ha a repülőjárat késése miatt az éjszaka folyamán várnia kell, a légitársaságnak ingyenes szállást kellene biztosítania Önnek, illetve fuvart a repülőtértől a szállodáig és vissza. Ha a légitársaság elutasítja ezt a jogot, önnek lehetősége van saját magának szállást keresni és fizetni, majd később kérvényezni a légitársaságtól a költségek megtérítését.

Kivételek - mikor nem áll fenn a jogosultság a kártérítésre?

Annak ellenére, hogy úgy tűnhet, hogy mindig jogosultak lehetünk kártérítésre a repülőjárat késésekor, nem minden esetben áll fenn ez a jogosultság, még akkor sem, ha a repülőjárat több mint 3 órát késett. Ilyen esetekben a "kivételes körülmények" állnak fenn, amelyek a repülőjárat késését okozták, és amelyek miatt a légitársaságnak nincs kötelezettsége a pénzügyi kártérítést fizetni. Ilyen helyzetek például:

  • Rossz időjárási viszonyok - meteorológiai feltételek.
  • Repülőtéri vagy légi irányítók sztrájkja.
  • Repülő radar hiba.
  • Vészhelyzet.
  • Rendkívüli események a repülőtéren (terrorista támadások, tüzek, szabotálás, bombafenyegetések).
  • Politikai zavargások.
  • Egyéb rendkívüli helyzetek.

Azonban nem minden esetben áll fenn rendkívüli körülmény. Például egy repülőgép technikai hibája nagy részt a légitársaság felelőssége, így a jogosultság a pénzügyi kártérítésre fennállhat.

Ha a légitársaság rendkívüli körülmények miatt elutasította az Ön kártérítési igényét, kérjük, írjon nekünk, és mi felülvizsgáljuk a helyzetet, és megpróbáljuk Önt mindenképpen kártalanítani.

Csatlakozó járat késése

Ha a repülőjárat késése miatt nem éri el a csatlakozó járatát, mely a légitársaság hibája miatt történt, nem kell pánikba esnie. A légitársaságnak kötelessége biztosítani önnek egy alternatív repülőjáratot a célállomására. Ne feledje, hogy az alternatív járaton kívül jogosult lehet akár 600 eurós pénzügyi kártérítésre is. A visszautasított beszállás, az úgynevezett túlfoglalás esetén a helyzet hasonló.

További információkat talál a Csatlakozó járat késéséről szóló oldalon.

Mit tehet egy késő repülőjárat esetén?

Fontos, hogy ne essen pánikba. Fotózza le a fedélzeti jegyeket, vagy mentse el őket a telefonjába. Próbálja meg kideríteni a késés okát az információs pultnál. Ha a késés szerepel a indulási táblán, érdemes lefotózni azt is. Minden bizonyíték a repülőjárat késéséről felgyorsítja a kártérítés folyamatát. Olvassa el, mire jogosult ebben a helyzetben, és kérjen étkezést és szállást, ha a késés éjszakába nyúlik.

Lépjen kapcsolatba velünk az űrlap segítségével. Mindent elintézünk Ön helyett, és a következő napon átutaljuk önnek a repülőjárat késése miatt járó pénzt.

Hogyan töltse ki a repülőjárat késése miatti kártérítési kérelmet?

A kártérítési kérelmet két módon teheti meg. Vagy megpróbál megegyezni a légitársasággal és így szerezni kártérítést a késő repülőjárata miatt, vagy kitöltheti a Refundio.hu weboldalon található űrlapot, és ránk bízhatja az egész kártérítési folyamatot.

Nem fogjuk rábeszélni Önt semmire, a kártérítés megszerzése a késő repülőjárata miatt saját módján is lehetséges a mi szolgáltatásaink igénybevétele nélkül. Azonban figyelembe kell vennie, hogy az egész folyamat akár hosszú is lehet (akár 12 hónapot is igénybe vehet), és különösen nincs garancia a sikerre. Így akár hosszú hónapok múlva sem biztos, hogy valóban megkapja a kártérítést.

Ha számos email megírása és a hosszú hónapokon át tartó tárgyalás gondolata több stresszt okoz Önnek, mint egy repülőgép turbulencia, akkor bízza ránk nyugodtan az egész folyamatot.

Öt perc alatt kitöltheti az űrlapunkat, mi mindent értékelünk, és még aznap felvesszük Önnel a kapcsolatot egy kártérítési ajánlattal. Az összeget előre utaljuk Önnek, és a pénz 48 órán belül a számláján lesz. Nincs várakozás, nincs stressz, és főleg a kártérítés biztosított. Az összeg megmarad Önnek még akkor is, ha esetlegesen a légitársasággal való vita során mi veszítünk.

Kérjen akár 600 eurót az elmaradt vagy törölt repülőjárata miatt.

Leggyakoribb kérdések a késő járatok kártalanításával kapcsolatban?

Hogyan számolják a repülőgépek késését?

A repülőgép késése pénzügyi kártalanítás szempontjából az érkezési késésre vonatkozik. Tehát, ha a repülőgép a tervezett leszállási időhöz képest több mint 3 órát késett az érkezési helyszínre, jogosultsága van a kártalanításra. Az indulási késés nem számít a kártalanítás szempontjából.

Jogosult vagyok-e kártalanításra a későn érkező repülőgép esetén az EU-n kívüli útra?

Igen. Az európai rendelet értelmében jogosultsága van a kártalanításra, ha repülőgépe az EU területén lévő repülőtérről indult vagy olyan repülőtérre érkezett, amely az EU területén található, és a repülőgép üzemeltetője az EU-ban székhellyel rendelkező légitársaság volt. Például egy repülőjegy Prágából Dubajba és vissza ugyanúgy jogosít kártalanításra, ha az európai légitársaság (például Smartwings vagy Wizzair) üzemelteti. Azonban az európai rendelet nem vonatkozik a például az Emirates légitársaság által üzemeltetett Dubajból Prágába tartó repülőjáratokra.

A repülőgépem késése az időjárás miatt történt, jogosultságom van a kártalanításra?

Sajnos nem. Az időjárást kivételes körülménynek tekintik, amelyért a légitársaságnak nincs felelőssége. Így nem jogosult pénzügyi kártalanításra, viszont szállásra vagy ellátásra igen, arról ne feledkezzen meg. Ugyanez vonatkozik törölt járat esetén is.

A légitársaság a kivételes körülményekre hivatkozva elutasította a jogosultságomat. Mit tehetek?

Töltse ki űrlapunkat. Annak ellenére, hogy a légitársaság elutasította a jogosultságát, igyekszünk segíteni. Azonban legközelebb érdemes már az első alkalommal felvenni velünk a kapcsolatot, hogy megelőzze az ilyen helyzeteket.

Munkáltatóm vásárolta meg a repülőjegyet, munkaügyben repültem. Van jogosultságom kártalanításra a repülési késés miatt?

Igen. Nem számít, hogy ki vásárolta meg a repülőjegyet, hanem hogy ki repült az adott járattal. Jogosultsága ugyanaz mértékben keletkezik, mintha családjával nyaralásra repült volna.

Az egyes légitársaságok áttekintése

Utazásai során több száz légitársaság előnyeit veheti igénybe. Összeállítottunk egy áttekintést a leggyakrabban használtakról, hogy tudja, hogyan járjon el.